القراءة فيما بعد ثورة المعلومات : اسلوب التدريس في جامعة هارفارد

ليس من السهل “تشجيع البحث العلمي”!!! وليس كل من يحمل شهادة دكتوراة قادر على ذلك ، إذ أن تشجيع البحث العلمي يحتاج لما هو أكثر بكثير من توفير مواد ومعلومات وبنية تحتية مناسبة للبحث العلمي، إذ أن هناك أيضاً بنية فوقية، تتكون من العمل الجدّي الدؤوب المقترن بمنظومات رفيعة من الأخلاق، وبالذات منظومة أخلاقية يعلو فيها التواضع والإحترام المتبادل و أسلوب التفكير المفتوح بهدف المعرفة والإكتشاف. هذه الأمور تتشكل بتوافرها ثقافة وحضارة متقدّمة ومتطوّرة

I am teaching a tutorial on “Internet Governance & Regulation” at Wadham College this term. For those not familiar with Oxford-speak, a tutorial is an approach to teaching that is based on weekly meetings between a student and a scholar (i.e. 8 hours per term). While the student has to plough through a rather comprehensive reading list and write an essay every week, the tutor challenges the student’s work and gives extensive feedback. What makes this form of teaching special is – in my view – the rather close working relationship between the tutor and the student. Downside for those “tutored”: there’s nowhere to hide if you haven’t done the readings.

Obviously, the reading list is an important part of this process. However, what looked like an easy task in the beginning turned out to be a rather difficult endeavor. While other disciplines can draw upon an established canon of literature, the cross-cutting field of “Internet Governance & Regulation” or “Cyberlaw” lacks such a sound foundation.

I have given it a shot, and that’s the best I could come up with so far. It’s by no means the reading list of my dreams, but one tailored to the needs of a specific audience (non-law students with a focus on U.S. policy) and the requirements of the Oxford tutorial (theory-focused, heavy reading, self study).

You will immediately notice that the list stands on the shoulders of giants. For some sessions, I drew on the syllabi of two courses that I think are among the best at the moment:

I also found Paul Schiff Berman’s reader on Law and Society Approaches to Cyberspace very helpful in this context.

Again, the list is just one piece in the didactic puzzle and in many ways a compromise to meet competing demands. But maybe it is helpful for some of you nevertheless. Feedback (and grades) welcome!

Powered by ScribeFire.

أضف تعليقاً

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s